onsdag 6 juni 2012

Film

Igår kom jag mig äntligen iväg till bio för att se the Hungergames. Eftersom jag tyckte böckerna var så bra hade jag faktiskt inte så väldigt höga förväntningar på filmen. Men hör och häpna, filmen var ju riktigt bra ju! Det är över ett år sedan jag läste böckerna så jag hade glömt alla smådetaljer, detaljer som oftast lämnas bort i filmen och som oftast lämnar att småirritera en för att de inte finns med.

Det de hade lyckats bäst med var huvudstaden och folket där. De såg helt galet bra ut (well..) och var verkligen blinda för verkligheten i de övriga delstaterna. Levde i sin egen lilla lyckliga regnbågsbubbla. Den känslan lyckades de verkligen förmedla bra. Kontrasterna mellan de rika och fattiga.

Historien i sig är ju väldigt blodig, hemsk och dyster. Eftersom filmen även skall locka yngre tittare (åldersgränsen är 11 här i sverige) så kan jag förstå att de cencurerat de blodiga scenerna. Visst fick man som hastigast se när de dödade varandra, men jag tror de skulle ha tjänat på att göra det lite mer brutalt. Verkligen få publiken att haja till av äckel. Men där är ju smaken olika, som de gjorde nu var bra med tanke på den yngre publiken och de som inte gillar för mycket blod. Fast lite av hemskheten med hungerspelen försvann.

Men änyway. Fyra toasters av fem möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar